de Salon: pozie aan huis

 

 

 

Najaar 2011 is de Salon gestart met zijn literaire activiteiten: middagen rond een pozie-thema.

 

Deze middagen worden, naar het voorbeeld van de negentiende-eeuwse literaire salon, gegeven bij Maja en Robert-Henk Zuidinga thuis, aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam.

 

Het doel is een literair onderwerp op toegankelijke wijze te bespreken in een informele sfeer.

 

 

 

 

de Salon

literaire activiteiten

 

 

 

 

Voorbij, voorbij,

o en voorgoed voorbij

 

(J.C. Bloem, Herinnering

uit: Media Vita, 1931)

 

 

Op zondag 18 december 2011 opende de Salon met het programma "de Geschiedenis van het Kerstlied".

 

 

 

 

 

Achter veel van onze bekende kerstliedjes zit een verrassend, leuk of interessant maar altijd wetenswaardig verhaal, van middeleeuwse liederen en Stille Nacht tot de populaire Amerikaanse kersthits als Im dreaming of a white Christmas.

 

De boeiendste en meest onverwachte van deze verhalen kwamen hier ter sprake. Uitgangspunt daarbij was het onderscheid tussen volkskerst-liederen en cultuurkerstliedjes.

 

Op deze middag zou blijken dat er meer achter het kerstlied steekt dan je op het eerste oor zou verwachten. Uiteraard was een aantal van de liederen te horen zijn.

 

Na afloop werd er nagepraat en van gedachten gewisseld bij een feestelijke kerstthee en een glas glhwein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op 15 januari was het thema De Moeder in de Pozie

 

Het meest voorkomende onderwerp in de pozie is zonder twijfel de liefde. Maar niet alleen de liefde tussen man en vrouw. Ook de liefde van een moeder voor haar kinderen of van een kind voor de moeder wordt veel bezongen.

 

Deze middag stond in het teken van die liefde. Er kwam een breed scala aan bod, van de liefde van een moeder voor haar ongeboren kind tot die van een volwassene voor een dementerende of overleden moeder.

 

Er werd schitterend werk besproken van Elsschot tot Anna Enquist.

 

Er is trouwens niet alleen sprake van liefde, ook angst voor de moeder komt voor, bijvoorbeeld in het werk van Ida Gerhardt. Niettemin is de Moeder n van de mooiste onderwerpen in de pozie. Zie bijvoorbeeld dit gedicht van Neeltje Maria Min:

 

Mijn moeder is mijn naam vergeten,

mijn kind weet nog niet hoe ik heet.

Hoe moet ik mij geborgen weten?

Noem mij, bevestig mijn bestaan,

laat mijn naam zijn als een keten.

Noem mij, noem mij, spreek mij aan,

o, noem mij bij mijn diepste naam.

Voor wie ik liefheb wil ik heten.

 

 

 

 

 

 

 

 

11 maart 2012

 

De Rederijkersballade

 

De Franse of rederijkersballade is een interessante dichtvorm, die ontstaan is in de rederijkerstijd, in de 15de eeuw. Bekende makers van ballades in die tijd zijn o.m. Anthonis de Roovere en Anna Bijns.

 

De ballade is door de eeuwen heen geschreven blijven worden, zowel in Vlaanderen als in Nederland, tot nu aan toe. Het is daarmee, naast het sonnet, de enige dichtvorm die al zo lang beoefend wordt.

 

Tegenwoordig wordt de ballade veelal geschreven door de zogenoemde plezierdichters als Drs. P en Ivo de Wijs, maar ook enkele van de mooiste teksten die Lennaert Nijgh schreef voor Boudewijn de Groot zijn in de vorm van een ballade.

 

U krijgt een uitgebreide inleiding in de vormkenmerken en inhoudelijke aspecten van de ballade en wordt meegenomen op een reis door de geschiedenis van deze prachtige maar ondergewaardeerde versvorm.

 

 

15 april 2012

 

De Pozie van Liefde en Geluk

 

Geen onderwerp wordt in de pozie zo veel behandeld als de liefde, in al haar facetten: van de onbereikbare geliefde tot de vervulling van het begeerde (om met de dichter Bloem te spreken) en van extase tot peilloos verdriet, het gaat allemaal om de zoete oorlog van het minnen (om met Lennaert Nijgh te spreken).

 

Op deze middag komt dat hele spectrum ter sprake, te beginnen met Neerlands oudste dichtregels ("Hebban olla vogala...") tot de sonnetten van Jan Kal, en vele verrassingen daar tussenin.